söndag 25 januari 2009

Vad är konst?

"Den spanska konstnären Itziar Okariz skulle kissa på Norrlandsoperans golv. Men en annan konstnär, Dorinel Marc, hann före och fångade upp urinen i en potta. Sedan smakade han på den och utbrast: ”This is art”."

Det är väl egentligen svårt att säga vad konst är. Enligt mig är konst något som kommer ut från ett totalt blottat hjärta och blir till verklighet, på något sätt.

Det är väl möjligt att Itziar Okariz verkligen släppte ut alla sina djupaste känslor i samband med att han släppte ut urinet. Men att Dorinel Marc har förmågan att bedöma det genom att smaka på urinet tycker jag låter lite väl töntigt. Jag tycker att det finns lite för mycket konstnärer som inte visar sin själ i deras verk. Till exempel Art Ranger. Har ni läst om honom eller sett dokumentären? Om inte; gör det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag har sett det förut, men vi har inte trean så jag har inte kunnat fastna i det, men jag håller med, har du sett ett avsnitt, så vill du verkligen se nästa xD

Anonym sa...

Haha har inte tänkt på det men du har rätt. Underbart.

Trodde jag bara skulle svara på hur kritisk jag är ju... Men att beskriva mitt material är ju ännu svårare. Helst vill jag bara skriva korrupt för det är min utgångspunkt. Stört. Förvirrat. Caligula. Ibland smart. Lite budskap. Men korruption är helt enkelt ordet.

Härligt. Yes. Uppträder i stan nu i veckan sen ska jag till göteborg och köra där ett tag. Sen tillbaka.

Tips... Jag är ju världens nörd som lever efter "hellre kool på insidan än kool på utsidan."-mentaliteten så hippt och trendigt finns inte här. Så dom enda klubbar/krogar jag varit på är ståupp. Men om du vill ha tips om det så är jag rainman.