onsdag 28 januari 2009

Musik behöver inte vara musik.

När jag gick i 7:an hade jag (gitarr), Mikael Yvesand (trummor), Joakim Yvesand (sång), Tobias Lindvall (gitarr) och Robin Jenslid (bas) ett band som hette Last Unit.

Vi spelade bara gaffelackord och förlitade oss på vanlig rockharmonik (typ; F | G | Am | G) och sjöng textrader som We are the Last Unit, we stand on the edge but we don't fear it.

Vi spelade även hardcorecovers (Refused, Final Exit) och vi tyckte såklart att vi var hur grymma som helst. Många i vår ålder tyckte att vi var bra på riktigt, och de lite äldre tyckte att vi var bra för att vara så unga. Det var vi också. Vi var bra för att vara 13 och 11 år unga. Våra fans bestod väl av våra kompisar och lite yngre tjejer.

Det finns ett band som är sämre än vad vi var då, men som ligger på ungefär samma musikaliska nivå som vi gjorde då. Musikerna kan inte spela bra och sångaren är sämst i hela världen. Han har ett fruktansvärt dåligt uttryck och dålig teknik. Jag pratar om tAKiDA. Vad i hela jävla fridens namn hör folk som inte jag hör?

Det är inte konstnärligt NÅNSTANS och deras texter går såhär; The heart is pumping for my life, the mind is happy and I, I will love you till the day I die...

The heart is pumping for my life???
Sedan; the MIND is happy (???) och sedan världshistoriens största klyscha. Vad är det frågan om?

Jag tycker såklart inte att sångtekniken behöver vara välslipad för att musiken ska vara vacker. Håkan Hellström, typ all indiepop, Regina Spektor och Counting Crows är bara några av de artister som klarar av att sjunga falskt och samtidigt förmedla fantastiska känslor och skapa otrolig musik. Det är inte på tekniken man fokuserar hos dessa artister. tAKiDA är däremot ett band som BORDE ha en bra sångare. Men de har inte ens det.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Men du var ju någonstans mellan carlingscardigans och skatehoodies. Det är inte samma sak. Så jag bestämmer härmed att det var helt ok att du läste Dostojevskij, för du förstörde ändå inte min teori. Den här mannen jag skrev om var lite speciell, ska du veta. Hans hoodie var så mycket mer än bara ett klädesplagg. Det var snarare en identitet. En naturlig del av honom själv. Lika naturlig som hans högerarm. Eller vid närmare eftertanke, lite mer naturlig än så. Han lever och andas sin hood-tröja. Det gjorde inte du, Alexander. Hoppas jag i alla fall.

Angående Takida: Klyschor säljer. Folk vill höra helt plana låttexter på radion. Det blir lättsammast så. Tur att man kan stänga av Rix FM, där Takida främst huserar nuförtiden. Och helt ärligt så känns det ju som att de har hittat hem.

Anonym sa...

okej, jag måste utmana dig i dåliga låttexter. den allra värsta frasen jag nånsin hört är hon emilia, svensk sångerska som hade stora bruna ögon som hon försökte se oroligt bambiaktig med och hade en one-hit-wonder nån gång på 90-talet. iaf, så sjöng hon den fantastiska raden: the leaves are falling, all yellow and NICE.

Hur nu nånsin löv blir nice vet jag inte. idioti igen. jag avskydde henne.

Anonym sa...

Tack för detta! Jag HATAR Takida.
Mvh Simon

Anonym sa...

väl rutet, alejandro.

Erik Stoltz sa...

Regina sjunger väl inte falskt? :S

Erik Stoltz sa...

Förresten, har du hört Lalehs nya? Den är golden! Golden I tell you!

Anonym sa...

håller me så sjukt mkt! Föresten, borde seriöst spåra upp demot (kassetbandet) som jag är nästan säker på att vi spelade in! Lär ju ligga i nåns gamla pojkrumsbyrolåda eller nånting?

Alexander Qvarfordt sa...

Varsågod Simon.

Tack anonyma blandning av 2pac och duthak.

Erik; Regina sjunger falskt med flit i "Better" och gör det fantastiskt snyggt. Och nej, men jag måste göra det. Nya skiva eller bara nya låt?

Rob: jao, vem av oss ska fråga Tobbe Lindvall? Det är han av någon som skulle ha den.

Anonym sa...

Hennes nya skiva. Me And Simon heter den

Anonym sa...

Jag är villig att lägga ett par hundra på en kopia av last units demo iaf!