onsdag 18 februari 2009

Magnifik månsmelodi.

Melodifestivalen. Melodifestivalen. Det är ingen melodifestival. Det är en festival där snyggast och coolast vinner. Det väl för övrigt inte ens en festival? Det borde väl inte få klassas som en festival?

Hur som helst. På namnet att bedöma borde det ju gå till såhär.

En högkvalificerad jury sitter och gör följande bedömningar:

- Hur bra är melodin?
- Hur är melodin uppbyggd över harmoniken?
- Vad är tanken och syftet med melodin?
- Hur bra är den tanken?
- Hur stor grad av musikalitet är det bakom den här melodin?

Den borde spelas på radio så att en klassisk pianist med ett medeltida utseende har lika stor chans som en blond, jättesöt singer/songwritertjej. Det ska alltså inte spela någon roll om man ser ut att bo under en bro.

Nu är det ju inte så. Nu går ju Måns Zelmerlöw vidare med sin patetiska låt, och sin patetiska hållning på scen. VARFÖR står han med fötterna 100000000 mil ifrån varandra? Alltid.

Okej, det är schlager, och ibland KALLAS den ju för schlagerfestivalen. Men det korrekta (egentligen helt felaktiga) namnet är melodifestivalen.

Det är oerhört dumt.

7 kommentarer:

Mikael sa...

awesome blog will read again

Erik Stoltz sa...

Seriöst vad fan är det här för melodifestival som alla pratar om?

Anonym sa...

jag gillar mitt namn. tack.

Micke sa...

TACK! Som jag har suttit och skrikit åt folk här i Sälen att dom är dumma i huvudet för att dom tycker han är bra!
Älskar att du för det mesta hatar exakt samma saker som mig :)

Alexander Qvarfordt sa...

Tack Mikael.

Erik: melodifestivalen pågår atm. Bor du under en sten eller?

Katarina: jag med. Varsågod.

Micke: Varsågod. Jag älskar också det. Jag hatar dock alla i Sälen.

Anonym sa...

Måns Semleröv ha en semle-röv och däför måste han stå bredbent, inte hans fel... sen tror jag att han har problem med balansen så det blir lättare på det viset! greetings från oslo/laggitch

Anonym sa...

En underbar bild, på min ära!