torsdag 12 februari 2009

Bolivianos.

För i helvete vad USA:s regering suger. Tänk att bolivianer är tvingade att, på något sätt, bevisa sig oskyldiga från narkotikabrott. Hur gör man det ens?

Det finns en lag i Bolivia som säger att alla bolivianer är skyldiga till narkotikabrott innan de har bevisat motsatsen. Det var en lag som infördes efter USA:s påtryck att bura in så många bolivianer som möjligt. Det spelar ingen roll att San Pedro-fängelset är byggt för ~300 personer. Det bor ~1 500 personer innanför murarna. Familjer. Oskyldiga barn och mammor.

USA bryr sig inte om oskyldiga buras in och torteras, utan bryr sig bara om att kokainsmugglingen minskar. Visst, det är gött att det minskar, men till vilket pris? Det är fan inte värt det om 5000 bolivianska barn och 30 000 oskyldiga ska få en uppväxt tillsammans med knarkkungar och mördare.

Jag hade kunnat skriva i arton år om det här, men jag ska med tåget om en timma, och jag har inte ätit. Det är ett så jävla sjukt korrumperat land. Jag har bestämt mig för att åka dit. Någon gång i livet ska jag till Bolivia.



Boktips till alla, inte bara Wikén: EL CHOCO - svensken i Bolivias mest ökända fängelse

LÄS DEN.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker läsa den. Jag tycker om boktips. Tack.

Alexander Qvarfordt sa...

Var så god.

Anonym sa...

Jag som inte är en bokkille älskar denna bok. Sjukligt intressant. /AntonAsp

Anonym sa...

förjävla fet bok! kan även rekomendera p3s p3dokumentär med samma titel Alex! väl mött /åkeblom