söndag 15 mars 2009

Jehova bjuder inte på onödigheter.

I dag har jag och Mirja varit i Rikets sal. Det var veckomöte hos Jehovas vittnen.

Jag tror varken på Gud, Allah eller världssjälen Brahman. Jag är alltså ateist. Jag tror dock att det fanns en profet som hette Jesus, men jag tror bara att han var en helt vanlig sektledare. Jag tror också på Siddharta Gautama, men jag tror inte på mahayanabuddhismen där en massa gudar finns. Zenbuddhism och Theravadabuddhism är ju mer filosofiskt och det tycker jag är ok.

Hur som helst; vi var på ett möte i dag, och anledningen till det var att vi båda vill uppleva så mycket som möjligt i livet. Vi vill kunna tala ifrån egna erfarenheter när vi diskuterar. Det väger starkare i ett argument än om man säger "jag läste i Aftonbladet att..."

Det här mötet var intressant som väntat. Det var 1800-tal därinne. Männen hade kostym och portfölj (alla hade portfölj, till och med 15-åringarna) och kvinnorna hade kjol. ALLA kvinnor hade kjol, förutom Mirja som hade byxor och kavaj. Biggie up.

Det roligaste var att Mirja helt plötsligt blev 65 år innan mötet. Hon frågade en man om vad som hände efter den 30 minuter långa talet. När han svarade att det skulle bli vakttornstudier så frågade hon "BLIR DET INGEN KAFFEPAUS?"

Men hon gav sig inte där. Då och då under hela mötet ifrågasatte hon varför det inte blev någon kaffepaus, och exakt nu för typ 4 minuter sedan skrek hon:

"Om inte Jehova kan bjuda på lite kaffe, hur fan kan han då vara allsmäktiga herren?"

Är det verkligen SÅ viktigt med kaffepaus för en 20-årig kvinna? What is up with Mirja?

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag tror varken på Gud, Allah eller världssjälen Brahman."

Den här meningen funkar inte. Gud och Allah är ju de facto samma person. Muslimer och kristna tror alltså på samma Gud, men de kallar honom olika saker.

WOH! Jag var bara tvungen. Förlåt Alexander. Du skriver väldigt bra i övrigt.

Anonym sa...

hälsa mirja att jag tycker hon verkar himla bra. kaffepauser är nödvändiga. mycket nödvändiga.

för övrigt finns jag inte där jag fanns förut på internet altså. just nu finns jag ingenstans på internet men jag ska ordna det sen.

jag finns dock fortfarande i verkligheten och närmare bestämt i malmö om två veckor ungefär. vill du ta en öl då?

Alexander Qvarfordt sa...

Katarina;

ja, jag ska hälsa henne det.

Nej, jag har märkt det. Varför tog du bort bloggen?

Ja, det vill jag verkligen. Hur länge stannar du? Vilka datum? Vad ska du göra här?

Anonym sa...

fy fan vilken härlig brud du har!
kaffepaus är ju ett faktum. den tiden då man sitter och njuter av en kopp kaffe hinner man smälta ner all hittepåsvammel.
hmm.. om jag hade startat en sekt hade jag nog haft kaffepaus för att låta hjärntvättandet tränga längre in.

skitsamma.. nästa gång ni går på något sådant let me know. jag vill mycket gärna hänga på er och insvepa kultur och kunskap!

förresten.. du är skyldig oss en bowlingmatch!

Anonym sa...

nu finns jag igen. på internet alltså. det är ett krångligt namn men tillika en broder daniel-referens så det får vara tycker jag.

min pappa har köpt hus och flyttat ner till skåne. precis i mitten där bor han. så jag ska åka ner och hälsa på. men jag kommer lite tidigare så att jag kan träffa dig och andra vänner som bor därnere i söder. på onsdag kväll vill jag dricka öl med dig om det passar? jag stannar i malmö tills fredag förmiddag nån gång ungefär.

jag var tvungen att ta bort den gamla bloggen för man (arbetsgivare) kunde söka på mitt namn och hitta den.

det är vår nu och jag har druckit öl med en vän men nu är det ensamt. om du ville veta. ses om en vecka!