torsdag 28 maj 2009

Förrgårdagen.

I går var mina gällivarekompanjoner här. Det var en spontan grilltillställning och vi var mycket nöjda med spontanplanen. När vi skulle tända grillen blev både jag och Petter farsor. Det regnade, och till viss grad struntade vi i det - i äkta farsamanér. Vi tog i alla fall på oss regnjackor men Petter tog på sig stövlar. Jag struntade i det. Det vill säga: jag vann. Hursomhelst fick vi ingen fason på grillen och stekte istället. Det var magiskt gott. Davva hade marinerat allting. Han hade gjort i ordning grillspett med marinerade råvaror, kokat potatis som han marinerade, och köpt fläskfilé han marinerade. Han ville marinera tändvätskan, grillkolen och mig också, men någon gräns fick det vara.


Här är Mirjam (Davvas... Kompis)
och Davva. Titta hur lycklig han är
för att Mirjam väljer att prova på
hans marinerade vansinne.


Här är Davva och Petter. P har inte
riktigt lärt sig att äta än som D skär
upp hans mat i små, små tuggor.
Nästan obefintliga. P har inte riktigt
lärt sig hur man tuggar stora tuggor
än.


Efter maten föreslog jag att vi skulle
lägga oss och dåsa av. Såhär gör man
tydligen om man är från Gällivare.
Dårar, enligt mig.

1 kommentar:

Instruktören sa...

Man skall marinera allt. Det är vansinnigt ballt. Det måste Instruktören skriva om.