onsdag 3 juni 2009

Födelsedagar.

VARFÖR firar vi födelsedagar?

Jag förstår att vi firar dem för att vi föddes för varierat antal år sedan, men jag förstår inte varför vi firar barnet som levt ett varierat antal år.

Låt mig förtydliga: nu är jag 22 år, och den 3 oktober fyller jag 23 år. Vad har jag gjort mellan 2008-10-03 och 2009-10-03 som är värt att fira på just den dagen? Ingenting. Jag har ju bara överlevt. Vi gjorde ju INGENTING vid våran födsel heller. Det är ju våra mammor som gjorde allt arbete. Varför firar vi inte våra mammor på våra födelsedagar?

"När ska vi pappor då firas??? Ska inte vi få presenter också???"

Ja, vi har fars dag - det får räcka. Vi gör ingenting som är värt att fira på ett barns födelsedag. Vi ställer upp och skjutsar mamman till sjukhuset kanske. Vi kanske sitter och håller deras hand när de känner den värsta smärtan de någonsin har känt. Tänk er själva att bli sparkad på småkillarna mellan bena i 12 timmar. Det är typ att föda barn.

Den 3 oktober firar jag min mamma för att hon orkade föda mig och har stått ut med mig i alla dessa år. Jag hoppas fler hakar på trenden.

4 kommentarer:

Mormor sa...

Vilka djupa tankar du har. Jag har aldrig tänkt så och ändå har jag fött 3 barn, varav din mor är ett.

Erik Stoltz sa...

Kloka ord från en vis man

abdulla sa...

kanner du till Jesus? Traditionen harstammar namligen fran bruket att fira hans fodelsedag, populart kallad Julafton.
Mvh
Abdulla

Alexander Qvarfordt sa...

Ha ha, Abdulla. Jag vet vem Jesus är, men jag visste inte att traditionen härstammade från Jesus födelsedagsfirande.

Hursomhelst:

- Det hade inte blivit ett roligt inlägg om man skriver den egentliga anledningen. Det är lite Buzz Killington, inte sant?

- Det spelar ingen roll, för jag undrar inte om den egentliga anledningen. Jag undrar om varför vi FIRAR en födelsedag, då vi inte har gjort ett skit som är värt att firas på just den dagen. Bara överlevt ett år.