torsdag 3 september 2009

I am really born to be an ICA-kassörska?

Jag såg en film nyss som påminde mig om det här med att vissa föds till... vissa roller kan man väl säga.

Jag har svårt att tänka mig Mozart, Chagall eller Dostojevskij jobba med finansrådgivning eller som ambulansförare till exempel. De föddes med en konstnärlig ådra och en galen hjärna.
De var alla dårar.
Vissa föds till att bli poliser och 95% av våran generation tror att de föds för att "jobba med människor". Det är väl det svaret man typ alltid får när man frågar någon mellan 17 och 20 vad de vill bli när de blir vuxna?
Inte för att det är något fel med direkt, men det blir lite banalt när 15 av 17 ska söka socionomprogrammet när de tagit studenten.

Jag satt och tänkte på det här och kom att tänka på en tjej jag träffade i somras. Jag kan inte påstå att jag känner henne, men vi kommer från samma område i Luleå och har gemensamma vänner och sådär. Vi har en vanlig hälsningsrelation.

Jag träffade henne på krogen och hon berättade hur hon just nu pluggar till journalist i Piteå.
Hon, precis hon, befann sig i mina tankar när jag för en stund sedan kom att tänka på det här.
Hon är fan född för det här.
Jag känner henne som sagt inte men man får ju starka intryck av folk, och hon är en typisk journalist. Inte en sådan där töntig som skriver om huruvida Per Moberg är ful eller snygg (det är förresten ett mysterium. Är han svinful eller manligt snygg?), och inte heller en sådan där jobbig som intervjuar fel personer på fel sätt.

Hon är en sådan journalist som har uppvikta armar på en skinnjacka, går med jävligt bestämda steg, spänner blicken i sitt offer och inleder intervjuer med lite för hög röst. Typ: "HÖRRU Reinfeldt..." och så någon jävligt vass fråga på det. Hon är en sådan som gräver i grejer. Som nästlar sig in i konspirationer och offentliggör sekretessbelagda dokument. Som tar upp Palme-mordet i fokus igen och löser det.

Hon sa att hon läste min blogg, så jag hoppas att hon läser det här och får en boost.

3 kommentarer:

Anna W sa...

Hade inte kunnat skriva det bättre själv..Jag instämmer fullständigt!Hoppas du har det bra Alex. Kram

Anonym sa...

Alex, du vet vad jag tycker om ditt skrivande. Du är fantastiskt duktig.
Jag tyckte du skulle bli journalist eller författare, det sa jag till dig.
Att det då är du som skriver detta, herrejävlar det gör mig så sjukt glad! Det är som att självaste Schulman skrivit det. Tack! (hoppas du menar mig. Om inte, så kan vi väl låtsas att du gör det så behöver inte det här bli så pinsamt) // Vanessa

Erik Stoltz sa...

Hon jämförde dig just med Alex Schulman. What are you gonna do about it?